2026 Zeeën van tijd.
Vrijdag 19 juni Roompot - Blankenberge
De eerste dag van onze vakantie hebben we gebruikt om de rotor van de windmeter te vervangen, waarna we naar de Roompot zijn gevaren.
Moe, maar voldaan dat ook dat weer was gelukt en blij met het mooie weer.
Aan boord lekker asperges klaargemaakt, iets waarvan we altijd genieten.
Het was een nacht met flinke regenbuien, maar daar slapen we altijd goed op.
Geen haast, want we kunnen pas om 11.00 uur worden gesluisd.
Heel ongebruikelijk moeten we 45 minuten wachten voordat het zover is en ondanks dat de doorvaarthoogte bij Roompotsluis voldoende is.
Maar goed, om 12.00 uur openen de sluisdeuren en is het zover.
Fijn om de Noordzee weer te zien !
We kunnen de eerste anderhalf uur heerlijk zeilen, Daar hadden we niet op gerekend.
Daarna valt de wind weg en starten we de motor.
Hopelijk blijft de Straat van Hormuz definitief open, want met zo weinig wind zal de vakantie dit jaar qua dieselprijs niet goed uiitpakken.
Maar goed, laten we de windgoden maar niet in verzoeking brengen !
Om 17.00 uur zijn we afgemeerd in een windstil Blankenberge.
We eten een hapje aan de wal als donkere luchten samenpakken en sprinten net voor de regen terug naar Pietertje 2.
De buien trekken grotendeels over, maar zien er behoorlijk gevaarlijk uit.
We kunnen onze ogen niet openhouden en tollen bekaf in ons bed.
Zo warm als het vandaag is, is niet goed voor een mens.
Het was een weerzien met de Noordzee dag.

Zaterdag 20 juni Blankenberge- Duinkerken
Zonnig, maar nog fris, wel lekker.
We halen voor twee dagen boodschappen omdat dat in het weekend niet uitkomt.
Veel winkels zijn dicht als je laat in de middag arriveert in Frankrijk en waarschijnlijk hebben we geen zin in een etentje aan de wal.
Dat komt nog wel.
10.00 uur vertrekken we, met een volle brandstof tank.
Het wordt een dagje motoren en voor we het weten pingt de provider dat we in Frankrijk zijn gearriveerd.
Even klotst het flink met wind tegen tij, maar het is niet onrustbarend.
Om 15.15 meren we af een Najad 441, bemand met twe
e leuke Nederlandse vrouwen die een sabbatical van 5 jaar hebben genomen om naar de Caribbean te zeilen. Goed voorbereid hebben ze er veel zin in en zijn ze uiteraard benieuwd hoe het zal gaan.
Ook zij kijken naar de wedstrijd Oranje- Zweden en zijn net als wij stomverbaasd over de eindstand van 5-1.
Wij had dat kunnen bedenken en wat was het leuk om naar te kijken.
Daar zullen we vannacht geen boze dromen van krijgen !
Het was een dag met een oranje gloed

Zondag 21 juni Duinkerken - Boulogne sur Mer
Uitgerust wakker geworden onder een stralende zon en - jawel - wederom amper wind
Om 8.30 varen we weg en hebben even oponthoud door een binnenvarend zeeschip.
Na 10 minuten springen de havenlichten op groen en varen we naar buiten, heerlijk, vroeg op het water.
Hoe vroeg het ook is, er blijkt een viswedstrijd onder de rook van Duinkerken te zijn.
Het levert een mooi beeld op, al die witte bootjes onder een strakblauwe lucht.
We vorderen snel op een spiegelgladde zee en komen onderweg een nieuwsgierige zeehond en een buitelend bruinvisje tegen
De reis duur 5,5 uur, met een gemiddelde snelheid van 8 kts en een maximale snelheid van 10.0 kts.
We meren af om 14.15
Als ik weinig heb te melden ga ik altijd dit soort informatie geven, excuses daarvoor.
Het was een dag met weinig avontuur.

Maandag 22 juni Boulogne sur Mer - Dieppe

De zeilsters van de Najad maken zich zorgen, omdat ze gisteren maar max 4,5 knopen voortgang hadden
Ze zijn bang dat er iets in de schroef zit.
Een duikt een aantal keren onder de boot, maar komt niets tegen dat er niet hoort. Dapper !
Dat is een opluchting, maar de zorg blijft.
Zoiets nestelt zich langzaam in en dat is niet fijn.
We zeggen gedag, want zij zeilen een nachtje door naar Cherbourg en we gooien de trossen los.
Om 8.00 uur zijn we bij de havenuitgang.
Het is heerlijk weer, er staat een NO 3 windje.
Hilco zet de bimini op. Dat scheelt op zijn minst een rood hoofd.
Helaas is het motoren geblazen.
Bij Dieppe is deze zomer gestart met een enorm windmolenpark in zee.
62 windturbines die 850.000 mensen van stroom moeten voorzien.
We varen er in gepaste afstand omheen, want je wordt geheid opgeroepen om je koers te wijzigen als je te dichtbij komt.
Er schijnen soms ook fikse boetes te worden uitgedeeld en dat is begrijpelijk.
Inmiddels is het wat frisser en voor de ingang van Dieppe klotst het flink.
Gisterenavond en vanochtend heb ik de havenmeester al gebeld of er plek is.
Er is momenteel een steiger minder voor passanten, omdat deze wordt gebruikt voor de boten die aan het windmolenpark werken.
Vanmorgen hoorden we gelukkig dat het gaat lukken.
Via de VHF roepen we de havenmeester op, die ons opvangt en de plaats aanwijst.
Om 16.15 zijn we afgemeerd.
Op een drafje naar het havenkantoor om te betalen en voor 2 dagen boodschappen gedaan.
Morgen willen we verder.
We eten aan boord, relaxen wat en dan is de dag alweer voorbij.
Het was een time flies dag.
Dinsdag 23 juni. Dieppe - Deauville
We zijn keurig op tijd wakker en bereiden ons voor.
Uitgezwaaid door de zeilsters van de Najad vertrekken we, met het idee dat het weer een dagje motoren gaat worden.
Dat is voorspeld en niets dat er op wijst dat het vandaag anders is.
Hilco merkt bij de havenuitgang verbaasd op “ goh, we kunnen zeilen” en rolt de zeilen uit.
Als we omkijken zien we razendsnel een zware bui aankomen en staat er in no time een F5, F6 en soms windkrach F7.
Zeilen gelijk gereefd en daar gaan we, als een vliegende Hollander.
We zeilen, zeilen en zeilen maar door en als de bui over is is het volop genieten, het lijkt wel golfsurfen.
De hele route blijkt bezeild en er staat afwisselend een F5-6
We genieten iets minder van de echt kokend hete wind die blaast en je huid bijna roostert.
Dat hebben we nog nooit zo erg meegemaakt.
We verwachten rond 18.00 uur aan te komen, maar als we niet oppassen zijn we al om 15.00 uur bij Deauville en kunnen we niet naar binnen vanwege de te lage waterstand
En verder is het tijd rekken, grootzeil reven, voorzeil reven, extra slag naar buiten, maar….. het blijft zeilen en dat is leuk !
Even voor Deauville is er genoeg tijd gerekt en bindt Hilco de stootwillen landvasten aan.
Ik kan/mag dat niet van hem doen, maar waarom dat vertel ik later nog.
Met voldoende water in het geultje varen we naar binnen.
De sluis en brug staan open om 17.30 uur zijn we afgemeerd aan de passanten steiger.
Al met al leggen we waarschijnlijk nooit meer zo snel deze afstand af.
Het is bloedheet, 37 graden.
Morgen is het wat koeler maar overmorgen volgt weer zo’n super hete dag.
We blijven hier een paar dagen om te relaxen.
De bij de traiteur in Dieppe gekochte lekkernijen smaken heerlijk en er gaan echt liters water doorheen) die je binnen 10 minuten weer uitzweet).
Geen biertjes of wijn… water !
Het was een perfecte zeildag

Woensdag 24 juni. Deauville
We worden langzaam wakker in een van de leukste stadjes die we kennen.
Het is warm en er staat een aardig briesje.
We doen direkt na het ontbijt de boodschappen om de warmte een beetje voor te zijn, maar lopen desalniettemin puffend en schaduw zoekend terug met volle tassen.
Te warm om echt iets te ondernemen hebben we een bootdag met alle luiken open, zodat het nog wat doortocht.
Navelstarend en lezend vliegt de dag voorbij en mijmeren we wat na over hoe leuk het zeilen gisteren was.
Het was een warme weinig te melden dag

Donderdag 25 juli. Deauville
WARM
HEET
HETER
HEETST
NOG HETER ????


website maken