pietertje2.nl

Vakantie 2013 Bretagne

Maandag 15 juli Rotterdam - de Osse - Zierikzee

Whether my bark went down at sea.
Whether my bark went down at sea.

Met ons hoofd nog vol muziek van 3 dagen  North Sea Jazz, arriveren we tegen de middag in den Osse.

2 karren vol spullen, die een plek moeten krijgen in Pietertje 2.

Even flink sjouwen en zweten voordat de klus is geklaard.

Om 15.00 uur varen we weg en Hilco belt de havenmeester dat onze box een tijdje vrij is.

 

Vakantie…we kunnen het ons nog niet voorstellen.

Genietend van een broodje vis varen we richting sluis.

Vorige week hebben we de brandstoftank al gevuld, dus daar hoeven we niet meer aan te denken.

We overwegen om bij  Roompot buiten te gaan liggen, mits we vanavond qua masthoogte op een redelijke tijdstip kunnen worden gesluisd.

Het blijkt  pas na middernacht  te kunnen,  dus daar denken we nog even over na.

 

Heerlijk zonnig zeilweer, met een klein NW windje en een barometerstand van 1030……… vakantieweer  !!

De Zeelandbrug opent redelijk op tijd en ons besluit ligt nu vast…. Zierikzee. 

Kunnen we rustig slapen en morgen nog wat laatste boodschappen doen.

 

Om 20.15 meren we af aan een andere zeilboot aan het ponton. De vakantie is ook hier begonnen en het is redelijk druk.

In een  mum van tijd staan de mozzarella en de zeeuwse mosselen op tafel in de kuip.

Heerlijk,  gaan  slapen met het idee dat we morgen naar zee gaan.

 

Het was onze eerste  mosseldag.

Dinsdag 16 juli. Zierikzee - Duinkerken.

Eindelijk op zee en het is zomer !!!
Eindelijk op zee en het is zomer !!!

Op ons gemak boodschappen gedaan en een nieuw logboek en wat tekenmateriaal gekocht, dat waren we vergeten

Het is zonnig, zacht en wat nevelig, als we om 9.45 uur wegvaren.

Ons plan om via het kanaal van Walcheren te varen -  omdat er toch geen wind staat - laten we vallen.

De Zeelandbrug opent weer eens niet vanwege de drukte en wachten ligt  niet echt in de aard van de schipper.

Dus op naar Roompotsluis !  Onderweg spotten we de eerste bruinvis.

We hebben geluk, mits we voor de brug afmeren kunnen we direct worden gesluisd….bofkonten !

10 minuten later  om precies 12.00 uur opent de sluis en ligt de zee voor ons.

 

We wisten het al, het wordt motoren de komende dagen.

Pas donderdag en vrijdag is  de voor ons zeer gunstige NO wind voorspeld in plaats van de gebruikelijke ZW.

 

14.00 uur passage Zeebrugge en een uur later Oostende.

We besluiten gewoon door te gaan, het moet bloedheet in de havens zijn en op zee is het lekker koel.

Deze constatering  konden we ons  een maand geleden niet voorstellen, maar het is eindelijk echt  zomer !

 

Om 20.00 uur liggen we voor de ingang van Duinkerken en moeten eerst een pilotboot met een grote coaster voorrang geven, voordat we naar binnen kunnen,.

20 minuten later liggen we afgemeerd aan een andere zeiler; Er zijn geen boxen meer vrij, maar we liggen prima.

Na een praatje met onze bijzonder aardige buren slenteren we  naar het restaurantje van Yacht Club Mer du Nord. 

Garnalenkroketjes en superverse kleine tongetjes. 

 

Er is hier veel veranderd qua uitzicht.  Aan de overkant is een nieuw appartementencomplex gebouwd dat ons erg aanspreekt.

Een abstracte Franse variant van het Hollandse trapgevelhuis, met een spannende vlakverdeling en in eigentijdse materialen. Wij vermoeden dat het daar erg leuk wonen is.

 

We kijken elkaar enigszins glazig aan na de fles wijn en het lukt nog net om een pagina te lezen aan boord

 

Het was een  Noord-Franse dag.

Woensdag 17 juli. Duinkerken - Boulogne.

Vertrek uit Duinkerken
Vertrek uit Duinkerken

Prachtig weer en alle nevel is opgelost..

Om 8.30 willen onze buren weg, dus we verleggen de boot en liggen daarna prinsheerlijk zélf aan het ponton.

Watertank gevuld en lopend naar Duinkerken (zo'n 15 minuten ) voor de boodschappen.

We houden er rekening mee dat we misschien een nacht doorzeilen, maar dat hangt een beetje af van de wind.

Best een leuke stad, dat Duinkerken. 

Alleen moet de wind niet richting stad staan, want dan komt er een hoop narigheid vanuit het industriegebied binnengewaaid.

Als we wegvaren blijkt er net een grote boot  naar buiten te worden geloodst, dus dat kost wat tijd.

Om 12.00 uur zijn we op zee en staat de stroom vol mee.

Benieuwd waar we uitkomen.

 

Na Cap Gris Nez zetten we gennaker. Dat gaat kort goed, totdat we het zeil over de andere boeg moeten gaan varen.

Na veel moeite lukt dat, maar…..de moeite wordt beloond en Pietertje 2 loopt als een speer.

Tegen 17.00 uur komt Boulogne in zicht.

Nooit onze eerste keus qua haven, maar we hebben eigenlijk niet zo'n zin om nu al een nacht door te zeilen.

Dieppe, de eerstvolgende plaats is 50 mijl verder, dus daar zijn we zeker niet eerder dan tegen 2.00 uur vannacht.

Het is een wonder, de schipper wil écht onthaasten en we besluiten om toch Boulogne aan te lopen.

Even voor 18.00 uur zijn we afgemeerd. 

Eerst aan een veel te kleine steiger waar we met onze voeten in het water stonden bij het afstappen, daarna aan een prima steiger.

Nootje en glaasje en lekker gezond gegeten in de kuip. 

Boulogne stinkt nu eens een keer niet, dus de windgoden zijn ons welgezind.

 

Het was een onthaastdag.

Donderdag 18 juli. Boulogne - Fecamp.

Fecamp komt in zicht.
Fecamp komt in zicht.

Om 7.00 uur varen we weg.  Beetje fris, maar zonnig en goed zicht.

Er staat nog een klein windje, maar je voelt dat er meer wind aan zit te komen. O.a. de meeuwen zijn dan veel lawaaieriger en er zijn wat windveren aan de lucht.

Tegen 10.00 uren zeilen we heerlijk relaxed met een uitgeboomd voorzeil, die we opbergen als het BF 5 wordt.

Ik ben een beetje katterig, maar niet echt misselijk…dus ga benedendeks liggen wennen aan mijn zeestatus. Dat helpt bij mij het beste.

 

Het begint knap fris te worden als de wind permanent  BF5 en zelfs een tijdje BF 6 blaast, dus sokken en truien komen  tevoorschijn.

Pietertje 2 loopt perfect. Soms krijgen we hoge golven achterop met een snelheid van ruim  11 knopen en  planeren we voorwaarts.

Aan het eind van de middag met BF 4 loopt de temperatuur wat op  en kom ik weer bovendeks. 

De stroom staat inmiddels flink tegen en we hebben zin in onze eindbestemming voor vandaag, Fecamp.

Altijd mooi met de heuvels op de achtergrond en ze brouwen er lekkere Benedictine.

Tegen 20.00 uur zijn we afgemeerd en hebben er bijna 100 mijl opzitten.

 

We worden hartelijk verwelkomd door een van de broers " met de boksersneus" en eten een heerlijk driegangen Normandisch menuutje voor € 18.

Waar vind je dat nog !

Net voor donker stappen we aan boord en sluiten we de luiken en onze oogjes.

 

Het was een 100- mijlen dag.

Vrijdag 19 juli. Fecamp.

Zonsopgang bij Fecamp
Zonsopgang bij Fecamp

Aartslui worden we pas om 9.00 uur wakker, zonder plannen…gewoon lui !

De wind staat al BF 5 te waaien  en we hebben niet zo'n zin in weer een lange zeiltocht.

Le Havre is geen optie omdat we het daar niet leuk vinden.

Honfleur is superleuk, maar dan moeten we vanavond laat  met de stroom mee de rivier op en ook voor het mooie Deauville geldt dat we pas vanavond om 20.00 uur met hoog water kunnen binnenlopen.

Conclusie…rustdag.

Heerlijk, niets te melden.

 

Het was een rustdag.

Zaterdag 20 Juli. Fecamp - Cherbourg.

Veel wind en flinke golven onderweg.
Veel wind en flinke golven onderweg.

Tegen 6.00 uur  varen we weg van het mooie Fecamp, ontspannen en uitgerust.

Ruim 70 mijl voor de boeg,  Cherbourg is het plan

We beginnen met BF 5; het ziet ernaar uit dat het een dag met veel wind gaat worden.

Om 9.00 uur staat er een dikke BF 6, die we houden tot aan het einde van de middag.

 

Ingeslingerd raak ik zo wel, maar mijn hoofd en maag hebben er nog een wat moeite mee.

Hilco  staat zijn mannetje en zeilt dat het een lieve lust is;  de golfhoogte neemt flink toe en zelfs liggend op de bank zie ik zo nu en dan een golf boven het achterdek oprijzen.

Pietertje 2 loopt geweldig en Pietertje 1 doet het ook niet slecht, gezien de omstandigheden. 

Rond de middag lopen we 11 mijl in één uur en klokken we even een topsnelheid van 12.7 knopen.

Niet de gemakkelijkste wind, achter, maar het schiet wel op !

Als deze wind tegen had gestaan hadden we een paar dagen verwaaid gelegen, dus je hoort ons niet klagen.

 

Even na 16.00 uur lopen we Cherbourg aan en vinden een prima box.

Tot nu toe is het overal drukker dan vorig jaar, misschien vanwege het prachtige weer !

 

In de club wat gegeten, maar het blijft een rare plek…. dat restaurant.

Iedereen is ongeïnteresseerd (niet) bezig met z'n vak en ze maken vreemde combinaties op je bordje.

Overigens is er een grote verbouwing van het havenkantoor aan de gang en staan er portacabins van waaruit de administratie wordt gevoerd.

 

Op de wal staat iemand in een feesttent te zingen.  Een beetje Dufffy achtig, maar lekker vals en in het Frans.  Best leuk, maar niet te lang.

 

Het was een winderige dag.

Zondag 21 juli. Cherbourg - Guernsey.

Sint Peter Port op Guernsey.
Sint Peter Port op Guernsey.

Vertrokken om 9.15 uur.  Het is behoorlijk mistig…alweer.

Al die zon en daarna afkoeling, het is niet anders.

Als de zon doorbreekt hebben we de hele vakantie niets anders dan strakblauwe luchten gehad.  En die willen we !!!!

Het schiet lekker op naar Cap de la Hague en even na 11.00 uur zijn we de kaap voorbij, zonder al teveel getuitel.

De Race van Alderney is een eitje, die we grotendeels met uitgeboomd voorzeil varen.

 

Tegen 14.00 uur komt de Platte Fougere in zicht, met op de achtergrond de Grande Amfroque.

De laatste 4 mijl zeilen we alleen op het voorzeil en om 15.00 uur meren we af aan het buitenste wachtponton van St. Peter Port.

Geen plaats binnen vandaag, maar we liggen hier heerlijk rustig en - het is nu 19.30 uur - er is niemand aan ons afgemeerd.

Zo dadelijk ga ik lekker koken.

 

Hilco heeft de bijboot al opgepompt en het motortje geïnstalleerd.

Kunnen we morgen in ieder geval naar de wal voor de boodschappen en verder zullen we wel zien.

 

We hebben het prima naar onze zin.

 

Het was een probleemloze dag.

Maandag 22 en dinsdag 23 juli. Guernsey Sint Peter Port.

Extreem laag water; zelfs onze bijboot ligt na 3 uur op het droge.
Extreem laag water; zelfs onze bijboot ligt na 3 uur op het droge.

Heerlijk 2 luierdagen ! 

We lezen veel, kijken wat rond en maken een praatje.

Er is hier een prima WIFI verbindingen, dus ik kan wat contacten onderhouden, wat altijd leuk is.

Ben  aan het nadenken over de expositie in Berlijn, begin september.

Zelf de schilderijen brengen is  een klus op afstand, als de opening daarna op zaterdag is.

Kom ik nog wel uit voordat het zover is. !

 

Aan het einde van de dag is het bij vlagen erg mistig en onze buren vertellen dat ze in potdichte mist van Jersey naar Guernsey zijn gezeild, terwijl het hier stralend zonnig was.

 

In Sint Peter Port is het de hele week muziekfestival, gesponsord en wel en de opbrengst van de toehoorders is bestemd voor het goed doel.

Strijkorkestjes, opera, popmuziek en wereldmuziek. 

In heel Sint Peter Port  wordt gespeeld en gezongen. Met het zonnetje erbij geeft dit een absoluut vakantiegevoel.

Zielsgelukkig met je eigen vent genieten van een gezonde salade en een lekker glas wijn…wat wil een mens nog meer !

 

Het waren twee muzikale luierdagen.

Woensdag 24 Juli. Guernsey - Saint Malo

De tijd staat stil op het strand van Saint Malo
De tijd staat stil op het strand van Saint Malo

Even na 9.00 uur gaan de trossen los. 

We willen hier rode diesel tanken, die is aanzienlijk goedkoper dan elders.

Helaas zijn we niet de enige boot die er ook zo ver denkt, dus het is  ruim een half uur later voordat we  na veel gedobberd aan de beurt zijn.

Een van de  wachtend zeilers wil voordringen en weigert om te luisteren naar de pompbeheerder.

Wist niet dat Engelsen zo tekeer konden gaan, vooral de solozeiler in dit geval.

Resultaat is dat ze hem niet  helpen met afmeren en ik vraag me af of ze hem überhaupt van nieuwe brandstof hebben voorzien,

 

Ons plan is om bij Sark een dag voor anker te gaan,  maar we besluiten ter hoogte van Sark  om door te zeilen,

Het eiland ligt al de hele ochtend in de mist, die maar niet op wil trekken.

Op naar Saint Malo, zo'n kleine 60 mijl, waar we aan het begin van de avond met hoog water kunnen aanlopen; dat komt qua zeiltijd prima uit.

Er is praktisch geen wind, dus de motor moet bij.

Zacht, zonnig, warm, beetje uitkijken en lezen. Geen mist hier te bekennen….mooi !

Om 19.00 uur komt de grote vuurtoren bij de ingang naar Saint Malo in beeld.  Het stroomt hier flink en het is opletten geblazen.

Tegen 20.00 uur afgemeerd en ruim een half uur later eten we lekker buiten in de kuip.

Engelse lamscoteletjes, grote salade en  kaasjes toe.

Tot ver in het donker zitten we buiten, het is absoluut niet koud.

 

Het was een dag met een Frans einde.

Donderdag 25 juli. Saint Malo.

En verkeerde berekening van de waterhoogte en de sil en je ligt er zo bij !
En verkeerde berekening van de waterhoogte en de sil en je ligt er zo bij !

Stralend zonnig na een vrij warme nacht.

Het lijkt een goed besluit om terug te gaan naar Noord Bretagne.

Op het gemak wandelen we naar Intra Muros, de oude met wallen omgeven binnenstad van Saint Malo.

Ik nog een beetje trekkebenig na mijn verstapping van gisteren, maar mijn spieren komen weer een beetje op lengte door deze wandeling.

Niet fijn, wel goed.

Het eeuwenoude strand blijft hier prachtig, alsof de tijd heeft stilgestaan. Nog steeds zitten er maar een paar mensen op het strand en is het heerlijk rustig.

We lunchen bij Bistro Le Jean, waar de kaart na drie jaar onveranderd blijkt te zijn, wat  tot nadenken stemt.

De maaltijd is niet wat we gewend zijn.  Wellicht heeft monsieur Jean er de brui aangegeven, hij komt ons in ieder geval niet begroeten.

Net terug aan boord horen we een rare klap en blijkt er een  Franse zeilboot volledig op de sil te zijn vastgelopen.

Men probeert nog via de motor weg te komen, maar met de schroef half boven water lukt dat niet meer.

De boot ligt al enorm schuin en het water zakt nog bijna twee uur; het is 15.00 uur.

Een rot gezicht en we zien de mast steeds horizontaler boven het wateroppervlak zakken

De vier mannen aan boord  krijgen het flink voor de kiezen en laten het anker zakken voor enige stabiliteit.

Tegen 18.00 uur als het water  naar binnen begint te  gutsten arriveert de reddingsboot en worden er lijnen uitgebracht ter ondersteuning.

Lostrekken lukt en kan niet, dus het is wachten op voldoende water onder de kiel.

Eindelijk en na veel commando's  aan de bemanning  richt de zeilboot zich  om 19.00 langzaam op en drijft weer, waarna het met de reddingsboot wordt  weggesleept.

Vraag me af of de bemanning kan slapen vannacht !

 

Nu heerlijk lezen in het zonnetje. Superweer vandaag !

Straks pasta met vis…genoeg in ons koelkastje om lekker zelf te koken.

 

Het was een sil te hoog dag.